Monday, May 26, 2008

Kalam Rabbul 'Izzati Sumber Inspirasi

Jika anda runsing di musim peperiksaan ini, maka rujuklah Quran:


1. Mengapa Allah bagi aku ujian-ujian ini? Tak boleh bagi ujian-ujian lain ke?

= QS29:2, Surah Al Ankabut, ayat 2

2. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

(dapat ujian tanda Allah sayang pada kita, dan tanda kita masih beriman)

2. Mengapa aku tidak kecapi apa yang aku impikan? Bukankah aku dah usaha yang terbaik?

= QS2:216, Surah Al Baqarah, ayat 216

216. kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

(kita suka pada sesuatu, tapi hanya Allah yang tahu hikmahnya, mungkin benda yang tidak suka ini lebih baik bagi kita…)

3. Mengapa susah sangat? Aku rasa aku tak mampu nak buat..

= QS2:286, Surah Al Baqarah, ayat 286

286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…..

(Allah hanya beri kerja yang mampu dibuat oleh hamba-hambaNya...)

4. Ah, aku dah malas dah! Aku nak lari. Aku dah pasrah. Cukuplah setakat ini...

=QS3:139, Surah Ali ’Imran, ayat 139

139. dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.

(Motivasi direct dari Allah... janganlah sedih atau susah hati.. kelak ganjarannya sangat besar di sisi Allah)

5. Aku dah putus asa.. Aku mahu lari !

= QS12:87, Surah Yusuf, ayat 87

87. ... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum Yang kafir".

(putus asa hanya sifat orang kafir...)

6. Bagaimana nak hadapi?

=QS3:200 (Surah Ali ’Imran, ayat 200)

200. Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi Segala kesukaran Dalam mengerjakan perkara-perkara Yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).

(bersabarlah dan siapkan diri, dari pelbagai segi, termasuklah belajar bersungguh-sungguh...)

7. Apa yang bakal kita dapat?

=QS9:111 (Surah At Taubah, ayat 111)

111. Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

(Perniagaan dengan Allah ialah perniagaan yang sangat menguntungkan…)

Adaptasi dari blog rakan seperjuangan yg berada dalam arena perjuangan akhirat dan dunia yg sama... (http://mengemiskasih.wordpress.com)

Selamat menghadapi musim peperiksaan...

1 comment:

sHi said...

salam perjuangan

buat makluman, saya ada ambil post ini dan emelkan pada ayah saya dan sahabat2 lain.

smoga usaha kecil kita ini akan diberkati dan diganjariNya.

walaupun ku tak kenal siapa dirimu, namun tidak mengapa kerana ku yakin ukhwah fillah kita bukan mengenal paras rupa dan usia. syukran jazilan.